مركز العماد لمتابعة ورصد الحركات الإسلامية المسلحة

AL-Emaad Center for monitoring the activities of armed Islamic groups

من المعلوم أن الحركات الإسلامية المسلحة تنشط بشكل كبير في العالم الإسلامي وخصوصا في العالم العربي، حيث تشكل الجنسيات العربية نسبة عالية من أفراد هذه الجماعات، إلا أنه من الملفت للنظر كذلك هو قلة مراكز الدراسات العربية المتعلقة بحركة هذه الجماعات ورصد نشاطها، في حين أنه يوجد العشرات من هذه المراكز والمواقع المتخصصة في العالم الغربي، ولذلك قمنا في هذا الموقع بسد شيء من هذا الفراغ الكبير الذي يعيشه المراقب العربي، فمن خلال الموقع يستطيع المراقب والباحث العربي متابعة حركة هذه الجماعات ونشاطها وإنتاجاتها ليتمكن الباحث والصحفي من متابعة الحدث بشكل مستقل.

وقد قمنا بجمع إنتاجات هذه الحركات من خلال هذه المواقع الأجنبية وعلى رأسها موقع Jihadology للخبير في شؤون الحركات المسلحة هارون زيلين وإعادة قولبتها في قالب عربي، ونلفت النظر إلى أن إدارة المركز غير مسئولة قانونيا عن محتوى أي رابط من خارج الموقع، فنحن لا نقوم بنشر المواد ولكننا ننقلها من تلك المواقع.

It is a well-known fact that armed Islamic groups are active in large parts of the Muslim World, specifically the Arab World. A large number of the members of these groups belong to Arab countries. However, it is notable that very few Arab think tanks and research centers focus on monitoring the activities of these groups, whereas there exist dozens of Western think tanks and websites dedicated to monitoring their activities. It is in this context that we have launched this website so as to fill the gap that Arab researchers and journalists face. It is through this website that Arab researchers and journalists can keep themselves updated on the latest developments concerning these movements. The material presented on this website has been taken from Western thinktanks and research centers such as Memri and Jihadology, the latter administrated by the renowned expert on Islamic movements, Aaron Zelin. This website is not responsible for the contents of links to other websites. We do not disseminate the content posted on this site, rather we redirect the user to the original websites hosting the content.